فهرست مصوبات هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
سامانه دادور چیست؟
سامانهی دادور در کنار سامانهی سام در قالب یک سامانهی یکپارچه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه خواهد داد تا بتواند مسئولیتهای قانونی خود در زمینهی نظارت عالیه بر فرایندهای صدور مجوز در دستگاههای اجرایی کشور را انجام دهد، اطلاعات لازم را در مورد مجوزهای صادره و فرایند صدور آنها در اختیار مردم قرار دهد و ضمن اطلاعرسانی در مورد روند پیشرفت دریافت مجوزهای درخواستی به متقاضیان صدور مجوز، شکایتهای مردمی را در زمینهی مشکلات و مسائل موجود در فرایند صدور مجوز دریافت کند. بدین ترتیب وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد توانست با کمک به روانسازی و بهبود کیفی و کمی فرایندهای صدور مجوز در کشور ضمن انجام تکالیف قانونی خود به بهبود وضعیت محیط کسبوکار در کشور و از آن جا رشد و توسعهی اقتصادی کشور کمک شایانی نماید. سامانهی نظارت و شکایات صدور مجوزهای کسبوکار (دادور) از یک سو امکان شکایت و پیگیری فرایندهای صدور مجوز را به عموم مردم و کسبوکارهای متقاضی دریافت مجوزهای کسبوکار از طریق سامانهی تحت وب و نرمافزار ویژهی گوشیهای هوشمند ارائه میکند و از سوی دیگر، از طریق داشبورد آن برای مدیران ارشد و نهادهای نظارتی در حوزهی حاکمیت امکان دریافت شکایات و بازخوردهای مردمی در مورد وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسبوکار بهمنظور رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات مردم در این زمینه را فراهم میآورد. شایان ذکر است سامانه دادور قابل ارایه از طریق شبکه اینترنت با داشبوردهایی برای«مرکز ملی رقابت»، «استانداران» و «بالاترین مقام دستگاه های اجرایی مرتبط با صدور مجوز» راه اندازی شده است.
سام چیست؟
سامانهی سام بهعنوان بخشی از پنجرهی واحد کسبوکار کشور در حوزهی صدور مجوزهای کسبوکار، یک سیستم اطلاعاتی تحت وب و قابل دسترسی در هر زمان و هر مکان است که فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان عامل "توانمندساز" بهکار میگیرد تا دبیرخانهی هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار از طریق این سامانه بتواند به ایفای وظایف قانونی خود در زمینهی نظارت بر زمانبندی و وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسبوکار توسط دستگاههای اجرایی بپردازد و ضمن اطلاعرسانی به متقاضیان دریافت مجوزها، در صورت بروز مشکل در فرایند صدور مجوز، در مدت زمان تعیین شده توسط قانون اقدامات لازم را برای رفع مشکلات موجود بر سر راه صدور مجوزهای کسبوکار انجام دهد. فعالیتها، عملیات و مشخصات كاركردی سامانه سام نشاندهنده نحوه اجرا عملیات توسط سامانه و تعامل با كاربران میباشد.
سامانه نما چیست؟
از جمله سایر اقدامات ستاد هماهنگی توسعه پنجرههای واحد، انتشار نسخه اول از نقشه ملی استعلامات مجوزهای کشور به عنوان اولین بانک اطلاعاتی مدون در این زمینه به دو صورت الکترونیکی و کاغذی بوده است. بررسیها نشان میدهد استعلامات مرتبط با صدور مجوزها، از موانع جدی سرعت بخشیدن به فرآیند صدور مجوزها و کاهش هزینههای صدور یک مجوز میباشد. بر اساس اطلاعات بدست آمده از بانک اطلاعاتی مذکور، دستگاههایی که نقش عمدهای در ارسال و پاسخ به استعلامات مرتبط با مجوزها دارند مشخص شده است. این بانک اطلاعاتی نقشه راه کاملی برای اولویتبندی توسعه دولت الکترونیک در راستای کمک به بهبود محیط کسب و کار و کاهش بروکراسی اداری است. لازم به ذکر است که این نقشه هر 6 ماه بروزرسانی میشود که در بروزرسانی آن میزان پیشرفت و اهتمام دستگاههای اجرایی در کاهش زمان و مدارک غیرضروری و الکترونیکی نمودن خدمات پایش میشود.
مبانی قانونی استقرار درگاه ملی مجوزهای کشور چیست؟
استقرار درگاه ملی مجوزهای کشور به استناد دستورالعمل شماره 50868 مورخ 1396/05/01 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مصوبه های شماره 105816/ت هـ مورخ 1396/08/25و شماره 12176/ت 55285 هـ مورخ 1397/02/09 میات محترم وزیران، همچنین تکالیف قانونی شصت و نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شماره 477003 مورخ 1398/08/27 موضوع سیاست های ابلاغی بهبود محیط کسب وکار و بند(4) تبصره(3) ماده(7) اصلاحی قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 15/11/1399 به منظور ساماندهی نظام مجوزدهی کشور میباشد.
مبنای قانونی پیاده سازی سامانه دادور چیست؟
تبصره(2) ماده(7) اصلاحی از ماده(2) قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مورخ 15/11/1399 در صورتی که هر یک از مراجع صادرکننده مجوز کسب و کار ، از ارایه مجوز در ظرف زمانی تعیینشده در درگاه یاد شده امتناع کند، متقاضی مجوز ميتواند علاوه بر شکایت حضوری یا الکترونیک به مرکز ملی رقابت، کتباً از بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا استاندار مربوط، تسریع در صدور مجوز مورد نظر را درخواست کند. در این موارد، بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا استاندار مربوط، موظف است ظرف حداکثر هفت روز کاری از تاریخ ثبت درخواست، با دعوت از متقاضی صدور مجوز و مراجع صادر کننده مجوز، موضوع را بررسی و در چهارچوب قوانین، زمینه صدور فوری مجوز مورد درخواست را فراهم كند. بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا استاندار مربوط موظف است اشخاصی که در صدور مجوز کسب و کار اخلال یا اهمال کرده اند را به هیأت تخلفات اداری معرفی کند. این اشخاص چنانچه هیأت مذکور تخلفشان را تایید کند، به مجازات های مقرر در بندهای (د) به بعد ماده (9) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب هفتم آذر 1372 محکوم میشوند
چگونه می توان به جزییات و شرایط اخذ یک مجوز دسترسی پیدا کرد؟
از طریق آدرس G4b.ir وارد درگاه ملی مجوزهای کشور شوید. به منظور دسترسی به سامانه اطلاعات مجوزها و استعلامات کشور (سامانه نما)، از سمت راست پایین صفحه گزینه "پایگاه مجوزهای کسب وکار" را انتخاب نمایید.پس از ورود به پایگاه مجوزهای کشور، برای یافتن مجوز کسب و کار خود، چنانچه کسب وکار شما از نوع کسب وکارهای صنفی بود، گزینه "جستجو در پایگاه مجوزهای صنفی" در غیر اینصورت "جستجو در پایگاه مجوزهای دستگاه های اجرایی" را انتخاب نمایید و به مجوز مورد نظر بر اساس داده قابل جستجو دسترسی پیدا کنید.
تکلیف قانونی مراجع صدور مجوز برای ثبت اطلاعات و شناسنامه مجوزها در درگاه ملی مجوزهای کشور چیست؟
وفق تبصره (3) ماده(7) قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مورخ 15/11/1399 کلیه مراجع صادرکننده مجوز موظفند ظرف مدت چهارماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون، نسبت به اظهار عنوان و تکمیل شناسنامه صدور، تمدید، اصلاح و لغو مجوزها بر اساس استاندارد تعیینشده طبق ضوابط قانونی توسط هيأت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسب و کار بر روی درگاه ملی مجوزهای کشور بهصورت الکترونیکی اقدام كنند. در صورت عدم اظهار و ثبت و تکمیل اطلاعات موضوع این ماده بر روی درگاه مذکور در مهلت زمانی تعیین شده، الزام اشخاص به اخذ مجوزی که اطلاعات آن در این درگاه ثبت نشده، ممنوع است و بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مرجع صادرکننده مجوز و یا مقامات و مدیران مجاز از طرف وی مسوول حسن اجرای این ماده هستند.
آیا برای ثبت درخواست مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور نیاز به مراجعه حضوری متقاضی می باشد؟
خیر - با توجه به احراز هویت برخط و الکترونیکی متقاضی در زمان ثبت نام و همچنین اخذ استعلامات برخط از مراجع استعلام دهنده در تکمیل فرم ثبت درخواست، نیازی به مراجعه حضوری متقاضی نمی باشد.
چگونه می توان مقررات مخل و یا مجوزهای غیرقانونی را اعلام کرد؟
این امکان از طریق همین درگاه و از بخش گزارشات مردمی در اختیار ذینفعان کسب وکار قرار داده شده است که پیگیری های لازم از طریق دبیرخانه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار صورت می پذیرد.
میز مشاوره کسب و کار چیست؟
کاهش زمان و تسهیل در انجام فعالیتهای مرتبط با اخذ مجوز مورد نیاز فعالان اقتصادی از دستگاههای اجرایی متولی، یکی از مهمترین موضوعاتی است که ضمن افزایش رونق در محیطهای کسب وکار، موجب ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده مورد نظر خواهد شد. فعالان اقتصادی چنانچه قادر باشند مراحل و گامهای اخذ مجوز را در محیطی شفاف، عادلانه و پاسخگو و در کوتاه ترین زمان ممکن طی نمایند، ضمن اعتماد به حاکمیت، منابع در اختیار را در معادلهای برد ـ برد هزینه نموده و محاسن حاصل از آن را بین خود و جامعه به اشتراک خواهند گذاشت. با قبول الزام، اهمیت و ضرورت تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و ارایه خدمات مناسب به بخش خصوصی، در نظر است مرکز فوریت های محیط کسب و کار، ارایه مشاورههای تخصصی، آموزشهای کاربردی و پاسخهای صریح، به موقع و راهگشا از طریق سامانهای یکپارچه، زمینه های بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور برای فعالان اقتصادی را فراهم خواهد آورد.